Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0023237   Acompanyament Emocional dels 0 als 12 anys
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil-Primària
  
   21/10/2023 - 25/5/2024 (120 hores) de 9:00h a 14:30h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Asociación Educación Viva y Activa
  
  
  
Inscripció   01/09/2023 - 21/10/2023
  
Cost matrícula (Euros)   1020
  
Descripció i   Metodologia:   En aquesta formació treballarem la importància del desenvolupament emocional de l'infant a l'àmbit escolar per atendre la diversitat de l'alumnat. Per tal d'aprofundir en aquesta temàtica estructurarem els continguts en diversos eixos: les etapes del desenvolupament evolutiu, les emocions bàsiques i els aspectes claus del desenvolupament emocional: agressivitat, límits, conflictes, sexualitat.
El treball amb l'acompanyament del desenvolupament emocional dota als infants d'estratègies i eines interpersonals i intrapersonals per a un bon equilibri cognitiu, motriu i emocional per tal de potenciar el seu desenvolupament integral com a persona.
Aquesta formació ofereix eines i estratègies als professionals del món educatiu a les etapes del Cicle Infantil i Primària per tal d'acompanyar i atendre la diversitat de l'alumnat.

METODOLOGIA I EIXOS DE TREBALL

El curs de formació s'impartirà online amb una metodologia que combina la vivència, la reflexió i la teoria.
Cada sessió online (moment sincrònic) del curs tindrà un recorregut similar: experiències pràctiques i vivències sobre el tema per posteriorment anar cap a la reflexió del viscut. I a partir d'aquesta reflexió començarem el recorregut cap als conceptes i el desenvolupament del marc teòric.

1. La vivència o formació personal.
La formació personal consisteix en vivenciar diferents situacions proposades amb la finalitat d'accedir a nous registres emocionals moltes vegades diferents dels quals hem viscut en la nostra història com a infants, fills o filles.
Prendre consciència a través de la introspecció i la reflexió del que se'ns mou en aquestes situacions vivencials ens donarà eines per a l'acompanyament dels infants en les seves emocions, sempre a partir del treball i la consciència de les nostres.

2. La reflexió i l'anàlisi de situacions pràctiques
Es promouran espais de grup on compartir i reflexionar sobre situacions pràctiques i concretes de l'acompanyament emocional en les diferents etapes vitals dels infants.
Es tractaran situacions pràctiques que impliquin infants amb necessitats educatives especials, buscant trobar fórmules inclusives en la mirada cap l'acompanyament emocional dins de l'aula de tots els nens i nenes.

3. La teoria
Els recursos teòrics tindran la funció d'aportar eines per a la reflexió i permetre'ns aprofundir en els temes proposats.
Partirem de referents teòrics clàssics rellevants i actuals per aprofundir en noves mirades i referents conceptuals.

Els moments asincrònics de treball es centraran en:
. lectures i materials que introdueixin els conceptes teòrics, que s’enviaran abans de cada sessió per a estudiar-se de manera autònoma;
. reflexió individual guiada a partir d’unes preguntes després de cada sessió en línia. Serà amb motiu de facilitar l’autoavaluació del procés que es va fent al llarg del curs, així com un seguiment més acurat, per part de la formadora, del procés d’aprenentatge de cada alumne.
. Realització d’un treball final on s’investigarà envers un tema d’interès dels abordats a la formació.


Total d’hores:
. 66h Treball en línia sincrònic
. 54h Treball en línia asincrònic

Calendari:
Sessió 1 - 21/10/2023
Sessió 2 - 04/11/2023
Sessió 3 - 25/11/2023
Sessió 4 - 16/12/2023
Sessió 5 - 13/01/2024
Sessió 6 - 27/01/2024
Sessió 7 - 03/02/2024
Sessió 8 - 24/02/2024
Sessió 9 - 02/03/2024
Sessió 10 - 20/04/2024
Sessió 11 - 04/05/2024
Sessió 12 - 25/05/2024

Horari:
de 9:00 a 14:30h
  
Objectius   Introduir-nos en el món emocional de l'infant als primers 12 anys de vida. Aspectes evolutius i el seu acompanyament per part de l'adult dins de l'àmbit escolar, tenint en compte als alumnes amb necessitats específiques i a la diversitat de l'alumnat.

Proporcionar recursos per treballar l'acompanyament emocional als centres educatius tenint en compte la diversitat de l'alumnat.

Donar eines als alumnes, als docents i als pares i les mares perquè desenvolupen el seu món emocional amb un millor coneixement de si mateixos i de les seves emocions.

Aprofundir en el cicle de l'experiència de la teoria gestàltica com a eina per al treball amb el
món emocional dels adults i dels infants.

Aprofundir en les emocions bàsiques segons la teoria gestàltica: alegria, por, ràbia i tristesa.

Aprofundir en l'acompanyament de les emocions intenses i difícils en infants amb necessitats educatives especials.

Transmetre eines per atendre la diversitat dels alumnes des de la mirada de l'acompanyament emocional, tenint en compte les intel·ligències múltiples i afavorint la participació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.

Donar eines als alumnes, docents i famílies perquè adquireixin un millor coneixement de les emocions i habilitats emocionals.

Treballar amb els diferents agents que intervenen en l'educació per tal de saber identificar les emocions dels altres i proporcionar eines i recursos d'ensenyament i aprenentatge tenint present la diversitat d'intel·ligències de l'alumnat, específicament les Intel·ligències intrapersonal i interpersonal.

Donar eines als mestres per col·laborar en l'organització dels recursos i les actuacions per atendre la diversitat de l'alumnat amb una mirada inclusiva i respectuosa d'aquesta diversitat.

Donar eines per col·laborar en el disseny, desenvolupament i avaluació d'estratègies i activitats relacionades amb el pla d'atenció a la diversitat del centre dins de l'àmbit de les emocions i el desenvolupament evolutiu.

Donar eines per al seguiment de l'evolució dels alumnes amb necessitats educatives específiques i, en general, dels alumnes amb necessitats de suport educatiu.

Aprofundir en temàtiques claus dins del desenvolupament de l'etapa 0-7 i el seu acompanyament des de l'escola.

Compartir i transmetre noves mirades i referents sobre l'acompanyament emocional de l'infant i la seva família en els primers anys de vida. Relació família i escola.

Aquests objectius estan relacionats amb les prioritats formatives aprovades pel Comitè de Formació del Departament d'Ensenyament del 30/3/2012: 1g, 1h, 2b, 2c, 2d, 3e, 4b, 7 i 10a.
  
Continguts   1- El desenvolupament afectiu els primers 12 anys de vida de l'infant.
2- Aspectes evolutius en relació al desenvolupament de les emocions.
3- L'origen i l'evolució de les emocions. Diferenciació entre sensacions, emocions i sentiments.
5- Les emocions bàsiques i les derivades d'aquestes. Estratègies per l'acompanyament de cadascuna de les emocions bàsiques a l'àmbit educatiu.
6- Relació entre les emocions bàsiques i les necessitats.
7- L'atenció a la diversitat dels alumnes des de la mirada de l'acompanyament emocional, tenint
en compte les intel·ligències múltiples i afavorint la participació dels alumnes amb necessitats
específiques de suport educatiu.
8- Temes claus i específics a les etapes 0-7 i 7-12 anys. Vinculació, separació emocional, auto
afirmació, socialització, relació entre iguals.
9- Temes claus de tot el desenvolupament afectiu: l'agressivitat, la sexualitat, la vida i la mort. Com acompanyem aquests temes a l'escola.
10- Models educatius actuals i les seves implicacions en l'acompanyament emocional de l'infant
i de la seva família. Abordatge de l'acompanyament emocional a l'escola, dins i fora de l'aula.
L'atenció a la diversitat de l'alumnat. L'escola inclusiva.
11- El treball amb els diferents agents que intervenen en l'educació per tal de saber identificar
les emocions dels altres i proporcionar eines i recursos d'ensenyament i aprenentatge tenint
present la diversitat d'intel·ligències de l'alumnat, específicament les Intel·ligències
intrapersonal i interpersonal.
12- Eines per col·laborar en l'organització dels recursos i les actuacions per atendre la
diversitat de l'alumnat amb una mirada inclusiva i respectuosa d'aquesta diversitat.
13- Eines per al seguiment de l'evolució dels alumnes amb necessitats educatives específiques
i, en general, dels alumnes amb necessitats de suport educatiu.
14- Sistema d'actituds a desenvolupar per part de l'adult per l'acompanyament emocional dels infants.
  
Formador/a   Verónica Antón
  
Avaluació   Avaluació per part de les persones assistents:
Cada alumne/a haurà d'elaborar un treball final d'aplicació del contingut del curs a l'aula per tal de constatar que s’han incorporat els conceptes i les reflexions
treballades al curs.
També hauran de fer una valoració escrita del grau de satisfacció amb l’activitat i els suggeriments. Aquesta valoració es centrarà en: continguts treballats, materials
lliurats, metodologia, distribució del temps entre pràctica i teoria, possibilitat de transferir a l’aula la formació rebuda, etc.
Avaluació per part de la formadora:
La formadora realitzarà una valoració al finalitzar el curs sobre el funcionament general del curs. Valorarà com ha estat el grau de participació i implicació del grup,
i els continguts assolits pels participants. També valorarà el grau de satisfacció dels i de les alumnes i les surgències per futures edicions del curs.
Farà un informe d’avaluació de l’activitat que sintetitzarà les valoracions per part de l’alumnat i la valoració general per part de la mateixa formadora.
  
Requisits de  certificació   La certificació del curs es lliurarà amb l’assistència d’un mínim d’un 80% del total d’hores sincròniques proposades juntament amb la superació (valoració positiva per part de la formadora) del treball final que acrediti l’aprofitament del curs.
  
Persones  destinatàries   Mestres, educadors i tècnics, de primer i segon cicle d'Educació Infantil i d’Educació Primària.
  
E-mail   cursos@sendabcn.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 28/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).